domingo, 27 de diciembre de 2020

DIA 2 DE NOVEMBRE DE 2020

 Parlem dels moviments socials. Veiem que l'estat de benestar no esta sent garant dels drets de les persones i per tant, grans corporacions i empreses fan un màxim benefici d'aquests drets.

 

Un exemple molt clar que veig és la sanitat. Dins d'aquesta tenim la sanitat pública i la privada on veiem que la millor atenció la tenim pagant. Per fer qualsevol prova com per exemple una endoscòpia o per saber alguna intolerància dins de la seguretat social tenim molta espera i en canvi a les mútues ho tenim en molt poc temps. Això provoca que les empreses és beneficis dels drets fonamentals que tenim.

 

Un altre exemple és el de l'educació. Des de petits veiem o ens ensenyen que les escoles privades o concertades donen un millor servei, així com una millor educació, però clar són escoles que es paguen. Des de la meva perspectiva, s'ha volgut donar aquest punt de vista perquè moltes escoles privades i concertades tenen un cert ''prestigi'' que no poden tirar avall, en canvi les publiques no els hi cal. Això provoca que dins de les escoles de pago hi hagi desigualtats, ja que, et separen més per nivells o per exemple si no et veuen en capacitats a treure bona nota a la selectivitat faran tot el possible perquè no hi vagis. Aquestes desigualtats les he vist en primera persona.

 

És important que les relacions canviïn i no que no hi hagi opressions i la transformació social entra aquí i un dels grans problemes és que vivim en una societat fragmentada.

 

Volia parlar un punt que es va parlar a classe, els processo col·lectius.

 

Veiem que les relacions de cooperació es basen en una balança de necessitats i inclusió.

 

Per detectar les necessitats, s'ha de treballar a partir de les necessitats de les persones i es treballen des de la inclusió. Aquesta respon a profunditzar a la democràcia, a persones que no tenen veu a tenir aquesta veu, i això forma part de les relacions d'igualtat.

 

Dins de la societat hi ha relacions d'opressió molt clarament i per tant, hi ha una mirada interseccional.

 

La interseccionalitat és un concepte que vull destacar, ja que, em sembla molt interessant i a més necessari que es conegui. Engloba moltes realitats i necessitats. Tant a escala individual com a escala grupal, és necessari saber quines opressions i quins privilegis tenim.

 

Un exemple clar seria el de la violència de gènere. La violència de gènere passa a les dones, però no només a un grup específic, és a dir, no només a dones amb situació econòmica dolenta, o amb falta d'estudis o de recursos, sinó, que hi pot passar a totes les dones sense dependre d'altres categories. No és anul·lar les categories, però tenim diferents eixos que ens estan definint. No només parlem d'opressió sinó també de privilegis, es pot produir en molts nivells. Un altre exemple serien, les desigualtats de classe, que no només es donen al sistema econòmic, sinó que estan altres sistemes. Hem de tenir en compte el context i moment històric, i veure quines són més dominants que altres. S'ha d'anar veient si totes son igual d'importants, en tots els contextos per igual.

 

Dins de l'acció educativa, s'hauria de visibilitzar i posar en pràctica, ja que és un concepte que hem de tenir en compte. És molt important, que en tots els àmbits socioeducatius, les persones puguin aprendre el que és la interseccionalitat, i donar-se compte de quins són els privilegis i les opressions tenim a escala individual i a escala grupal dins d'una societat.

 

Si les persones ho aprenguessin, s'adonessin d'aquest concepte i de quines desigualtats realment tenen, la societat canviaria, ja que, hi ha molts aspectes que no es tenen en compte. A vegades, quan tenim diferents desigualtats ens solem fixar en la que mes ''pes'' té, deixant de banda les altres, però qui decideix quina és més important que l'altre? Això és un tema que s'hauria d'anar treballant i posant en marxa. A més a més podríem identificar en detall les diferents realitats i les necessitats.

 

És molt important que dins d'aquest acompanyament educatiu estigui plasmat el que és aquest concepte, ja que, ajudarà a entendre el perquè en aquesta societat estem oprimits o quins privilegis tenim. També a l'hora d'acompanyar com a professionals donar-nos compte de quines problemàtiques en l'àmbit individual o social hi ha.

 

Ara per ara m'adono, del mateix que vaig reflexionar en conèixer-lo. És molt important aquest concepte i m'ha fet veure moltes coses de les quals estic opressa i els privilegis que tinc en aquesta societat envers els altres. He volgut plasmar en una imatge 4 privilegis i 3 opressions que tinc jo.





Adjunto vídeo que hem va ajudar a entendre que es la interseccionalitat:

 

https://youtu.be/kqwGntpWkf4

 

Per últim és molt important l'empoderament, és a dir, si s'aconsegueix que les persones prenguin consciència del que els hi esta passant i s'empoderen, hi haurà un canvi, una transformació social. A més a més és molt important veure-ho des del punt individual, grupal i comunitari. L'apoderament comunitari té la capacitat de provocar molts canvis positius.


QUINS APRENENTATGES HE FET I PER QUE?


He aprés que es la interseccionalitat i he pogut arribar a veure cuatre punts dels quals estic opressa, com també els privilegis que tinc. 


A més he pogut reflexionar, sobre quins exemples hi han i com poder combatre dins de l'acció educativa aquest concepte. 


No hay comentarios:

Publicar un comentario